Den trötte målaren
Time: 1.0 s Memory: 1024 MB
-
Ilad Rodavlas har jobbat som målare i hela sitt liv men börjar nu bli trött på sitt jobb. Dra penseln upp, ned och upp igen. Samma sak varje dag. Men en dag när han ska måla ett golv, indelat i $N \times N$ rutor, får han en snilleblixt. “Tänk om en robot skulle kunna göra allt jobb åt mig” utbrister han. Det finns dock två problem med den idén. För det första kan roboten endast förflytta sig rakt framåt, så den målar alltid en hel rad eller kolumn med samma färg. För det andra kan Ilad inte programmera. Han vet dock att du är en skicklig programmerare och undrar därför om du kan hjälpa honom.
Ilad har en bild som visar exakt hur golvet ska se ut till slut. Hela golvet är från början omålat. Skriv ett program som berättar för roboten hur den ska måla golvet. För att inte slösa på färg får den inte måla samma rad eller kolumn flera gånger.
Indata
På första raden står ett tal $1 \leq N \leq 9$, antalet rader och kolumner på golvet som roboten ska måla. Därefter följer $N$ rader och med $N$ tecken på varje rad, en punkt (.) för en omålad ruta, S för en svart ruta och V för en vit ruta.
Golvet kommer alltid vara möjligt att måla enligt det givna mönstret. Mönstret kommer innehålla minst en målad ruta.
Utdata
Skriv först ut en teckensträng med de rader och kolumner roboten ska måla, i ordning. Rader beskrivs med siffrorna 1, 2, $\dots $ uppifrån och ned, och kolumner med bokstäverna A, B, $\dots $ från vänster till höger.
Skriv sedan ut en teckensträng med de färger roboten ska måla varje gång, med tecknen V för vitt och S för svart.
Poängsättning
Din lösning kommer att testas på en mängd testfallsgrupper. För att få poäng för en grupp så måste du klara alla testfall i gruppen.
Grupp
Poäng
Gränser
$1$
$40$
$N \leq 4$
$2$
$60$
Inga ytterligare begränsningar.
Sample Input 1 Sample Output 1 4 ..S. VVSV ..S. ..S.
2C VS
Sample Input 2 Sample Output 2 5 VVVVV ..S.S VVVVS VVVVV ..S.S
C3E41 SVSVV
Sample Input 3 Sample Output 3 6 VVVVVV VVVSVV VVVSVV V.VSV. SSSSSS V.VSV.
32EDCA51 VVVSVVSV
-
To solve the problems, you can either start a virtual contest or register for regular practice. A virtual contest simulates a participation in the original contest with a duration of 04:00:00, while regular practice lets you submit solutions without any constraints.
You must log in to register. - A Affischutskicket
- B Arabiska
- C Grönt kort
- D Den trötte målaren
- E Korta vokaler
- F Bergskedja